Site icon Svarta Rubriker

Försäljningsuccé av ”tidernas sämsta årskort”

Under ett knappt dygn har AIK sålt årskort till säsongen 2021. Klubben marknadsför det som det sämsta årskortet någonsin. Reaktionen från supportrarna? En försäljningsstart utan dess like.

– De första 19 timmarna är riktigt jävla bra. Riktigt jävla bra! säger vice klubbdirektör Fredrik Söderberg.

Strax efter 10.00 under fredagen hade AIK Fotboll sålt exakt 400 årskort till ett snittpris 1777 kronor. Det går att jämföra med 2019 års årskortsförsäljning där det första dygnet resulterade i 298 årskort. 2018 såldes 162 kort under de första 48 timmarna.

– Konceptet togs emot väl när det lanserades. Jag hade hopp om att försäljningen skulle gå bra, men man vet aldrig. Om det här tempot skulle hålla i sig, vilket det såklart inte kommer göra, så når vi fjolårets totala försäljning vid Lucia.

Årskort 2021 garanterar köparen ingenting. Om publik släpps på så är man med i en utlottning av matchbiljetter, men om det förblir tomma läktare så är årskortet mer av en slags donation. AIK kom på den här idén helt själva. Det viktiga var att kunna sälja årskort och få in pengar under året, men samtidigt inte svika supportrarna.

– Det här var den enda idén vi kände att vi kunde trycktesta. Hur vi än hade gjort med ordinarie årskort så hade det blivit ett tvång för årskortsinnehavare att förnya det så att deras plats inte försvann senare. Det kändes inte bra. Det kändes inte rätt att sätta människor i den sitsen., speciellt inte ett år där folks privatekonomi kan ha drabbats hårt. AIK Fotboll är det som många människor klamrar sig fast vi. Att vi skulle tvinga folk till ett köp av rädsla var inte vägen vi ville gå, säger Söderberg.

Hur många kort måste ni sälja?

– Det är en väldigt hypotetisk fråga. Ett normalt år säljer vi biljetter och årskort för 54 miljoner kronor. Vi har en drift som är baserad på den typen av omsättningsnivåer. Vi kan hävda att vi måste sälja för det, men det är inte troligt. Vilket mål vi än sätter upp här så kommer det bara handla om att minska skaderisken. Varje enskilt årskort hjälper AIK Fotboll nu. 

Foto: Jojje Lidén

Liknande artiklar
Robert Falck om det första året som ordförande och vilka utmaningar som väntar

– Alla säger att det är en karusell, kaos, hårda och tuffa tag, att vi är hotfulla mot varandra... Men Read more

Samtal: Tobias Ackerman berättar hur scoutingarbetet går till inom AIK

AIK:s chefsscout Tobias Ackerman har aldrig riktigt varit en person som hamnar i rampljuset. När han omskrivs i media är Read more

Anne Mäkinen är den moderna ledaren som ska ta AIK in i framtiden

Hösten 2019 gjorde AIK en rekrytering som i framtiden kan komma att ses som ett viktigt startskott för klubben. När Read more

Nu blir det Svarta Rubriker

När jag var liten drömde jag om att bli sportjournalist. Sitta på de stora arenorna runt om i världen och Read more

Exit mobile version