Björn Wesström har gjort sin andra stora internrekrytering sedan han tillträdde som AIK:s klubbdirektör, han har utsett Fredrik Söderberg till sin högra hand på sportkontoret. Fredrik var tidigare biljett- och marknadschef i AIK och gjorde sig känd bland supportrarna som alltid gick en extra mil för att sälja så många årskort och biljetter som möjligt. Nu befordras han alltså till vice klubbdirektör.
–Man känner att det är ett stort ansvar. Vi är en medlemsägd förening, alla sitter på sätt och vis på medlemmarnas mandat. Det är ett mandat man verkligen får vårda och det är stort tycker jag.
Fredrik Söderberg rekryterades till AIK sommaren 2018, innan det jobbade han på Stockholm Live. På kort tid har han gjort sig väldigt uppskattad inom klubben, så även av Björn Wesström som tidigare i veckan erbjöd Fredrik den nya rollen.
– Björn ställde frågan rakt upp och ner. Han gav sin syn på hur vi två ska kunna växeldra för att få ut så mycket som möjligt av strategin som ligger i hans tankar för att ta klubben framåt.
Vad ska du göra i den nya rollen?
– AIK är en komplex verksamhet. Vi består av så många olika verksamheter och är en hybridorganisation av aktiebolag och förening. Varje enskild del av vår verksamhet är kanske inte så komplicerad i sig, men helheten blir rätt komplex. Det kan det vara svårt för en klubbdirektör att ha tillräckligt stor bredd för. Jag tror att den här rollen får formas till stor del mellan mig och Björn, hur man fördelar de olika ansvarsområdena som finns på den här skalan. Primärt kommer jag ha ögonen på intäktssidan, det som driver våra kommersiella intäkter till klubben.
Kommer du vara bra på det?
– Om jag får säga någonting om mig själv så är jag duktig på strategisk affärsutveckling och ser synergier mellan olika delar, det tror jag är någonting som kommit fram under min tid och det som Björn har sett och vill dra nytta av.
Vad händer med din tidigare roll?
– Det får jag kika på! Delar av det kommer givetvis behöva ersättas, så det blir ett jobb att titta på.