Det är dags för mig att prata om Årskort 21. AIK Fotboll valde att i slutet av 2020 lansera den mest speciella säsongsbiljetten till herrlagets matcher någonsin. Vi alla borde vid det här laget känna till upplägget – betala vad du vill, du får kanske ingenting. Lanseringen blev fantastisk. Första dygnet såldes fler årskort än det någonsin gjort direkt vid en lansering! Någon månad senare såg det inte lika muntert ut. Drygt 2000 årskort var sålda, en siffra som såg ynklig och patetisk ut bredvid Djurgården som passerat 6000.
För drygt en vecka sedan blåste det upp på årskortsfronten. En AIK-supporter hade suttit på en bred plattform och uttryckt sig väldigt kritiskt om kampanjen och personerna som ligger bakom den. ”Det här är fullständigt åt helvete”, ”marknadsavdelningen ska nästan stå till svars för det här”, ”alla som kan någonting om marknadsföring vet att [innan man gör en prissättning] så AB-testar man det först”, ”man kan inte rulla ut en sån här kampanj och sjabbla bort 15 mille, det får man inte göra, det är inte okej”, ”se för fan till att ha data och belägg när det handlar om 30 – 40 miljoner, minst. Du kan inte gissa”, ”kapitalt misslyckande och direkt provocerande”.
Nej, det är dessa uttalanden som är direkt provocerande. Provocerande och potentiellt skadliga.
Om en supporter har dessa åsikter så är hen troligtvis inte ensam. När en annan AIK-supporter ser att Dif sålt tre gånger så många årskort som AIK och hör någon kräva att marknadsavdelningen ska stå till svars lär det knappast leda till fler sålda årskort i framtiden. Hade det inte varit för ett otroligt arbete av AIK:s vice klubbdirektör Fredrik Söderberg den senaste veckan så tror jag att många AIK:are hade börjat tvivla på klubben och dess anställda. Han har nu släckt de flesta bränderna och upplyst AIK:are i sociala medier om hur verkligheten ser ut.
Det har inte gått bättre för Djurgården i sin årskortsförsäljning än det gjort för AIK.
När AIK gjorde sina målgruppsundersökningar inför lanseringen av Årskort 21 kom de fram till en tydlig slutsats. AIK kommer inte hålla några supportrar gisslan under ett år då man kanske inte får gå på fotboll.
Det starkaste incitamentet till att förnya sitt årskort tidigt är vanligtvis att man vill behålla samma plats till nästa säsong. AIK brukar därför lansera årskort någon gång i december och ge supportrarna några månader på sig att förnya. Detta gör att några tusen köper tidigt för att behålla sina platser, vilket resulterar i en fantastisk start på årskortsförsäljningen. När 6000 kort är sålda i januari så vaknar andra till liv. ”Jävlar, vilken mäktig publiksäsong det här kommer bli, jag måste också köpa!”. Snöbollen är i rullning och när säsongen ska inledas har AIK vanligtvis landat på en ganska fin slutsiffra.
Det där gäller ett vanligt år. I år är inget vanligt år, och under ett ovanligt år kommer inte AIK hålla några supportrar gisslan. Det kommer däremot Djurgården göra.
Djurgården släppte en årskortsförlängning precis som vanligt. Du har fram till 25 februari på dig att förlänga ditt årskort, efter det släpps det till allmän försäljning. Köper du innan 31 december får du dessutom lite rabatt. Om AIK använt sig av samma metod hade man troligtvis sålt lika många kort, men det är inte en metod Allmänna idrottsklubben vill använda sig av.
Alla som vet någonting om marknadsföring känner till begreppet sense-of-urgency. ”Kom och köp innan det tar slut!”. AIK:s första match i Allsvenskan 2021 spelas om tre månader, innan det kan det hända extremt mycket med publikrestriktioner och folks privatekonomi. Det är inte bråttom att köpa Årskort 21.
Men med det sagt… Snälla, köp ditt årskort nu. Så slipper okunniga personer råka förstöra för klubben.
Text: Love Lindqvist
Foto: Daniel Bengtsson